سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

برادرم اعتیاد دارد

پرسش

تاریخ ثبت : 05 اسفند 1397
406  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
پدر و مادرم همزمان با تولد بردار کوچکم فوت شده اند و الان از آن زمان 23 سال میگذرد. خانواده ما دچار فراز و نشیب های فراوانی شده است. و من و برادرم تنها و با هم زندگی میکنیم.
چهار سال است متوجه شده ام برادرم اعتیاد دارد و چند بار او را به کمپ ترک اعتیاد بردم ولی فایده ای نداشته است. الان هم پس از چندین مرتبه، دوباره فرستادمش کمپ برای ترک اعتیاد. خودم یکی از عوامل اعتیاد برادرم به هرویین را تنهایی می دانم. بر عکس برادرم که بسیار شلوغ است، شخصیتی آروم و کم حرف دارم. و نمی توانم با برادرم طوری که خودش می خواهد رابطه برقرار کنم.
خودش میگوید که دوست دارد پاک شود، ولی وقتی از کمپ بیرون میاید سریع سراغ مواد میرود.
دو بار برایش مغازه زدم، ولی به خاطر اعتیاد نتوانست اداره کند و با ضرر تعطیل شد. زندگی خودم هم تحت شعاع برادرم قرار گرفته است. و زندگی مرا نیز مختل کرده است.

مهمترین سوال :
نمیدانم چگونه میتوانم خلا این تنهایی و نبود پدر و مادر را پر کنم تا بتواند پاک زندگی کند؟ لطفا راهنمایی کنید چگونه میتوانم از این منجلاب بیاورمش بیرون.
آیا در این شرایط زن گرفتن برای او کار درستی است یا نه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
10 فروردین 1399 ساعت 00:50

باسلام واحترام

از اینکه ما را معتمد خود دانستید سپاسگزارم.

کاملا قابل درک است که اعتیاد یکی از اعضای خانواده تا چه حد میتواند چالش برانگیز وسخت باشد.بنابراین در این مسیر دشوار که شما برای کمک به برادرتان پیش رو دارید که البته قابل تقدیر وتحسین میباشد،مهارت هایی نیاز است.

اولین مسئله تصور اغلب ما از روند ترک اعتياد، همان چيزهايي است که در فيلم ها ديده ايم: فرد زجر مي کشد، داد و فرياد مي کند، حسابي به هم مي ريزد و بعد از چند روز شکنجه، پاک مي شود.بايد با مطالعه و مشاوره، سطح اطلاع و آگاهي مان از اعتياد و روند ترک اعتياد را بالا ببريم تا درک درستي از شرايط عزيزمان داشته باشيم.چرا که یکی از علت های مهم در اعتیاد وجود طرحواره ها ویا تله های شخصیتی فرد میباشد که اکثرا ریشه در دوران کودکی فرد دارد و اعتیاد یکی از راهکارهای مقابله ای نادرست با تله هاست.بنابراین توصیه مهم اینست که حتما برادرتان را نزد یک مشاور ببرید چرا که باعث میشود مشکل به صورت ریشه ای بررسی شود وانگیزه لازم برای ترک ایجاد شود .ضمن اینکه معمولاً مشکلِ برگشت به عادت مصرف مواد و وسوسه استفاده دوباره، موضوعي است که فردِ در حال ترک را، به شدت آزار مي دهد. براي کنترل اين مسئله، برادرتان را از موقعيت هاي قبلي دور کنيد. اگر میتوانید محل سکونتتان را عوض کنيد تا از قضاوت ها و حرف های نا امید کننده مردم اطراف خود دور شوید، ارتباطاتتان را تغيير دهيد و سبک زندگيِ متفاوتي با قبل در پيش بگيريد.برادرتان زمانیکه در حال ترک هستند بايد از قرار گرفتن در معرض چهار موقعيت بپرهيزد: گرسنگي، خشم، تنهايي و خستگي. اين چهار موقعيت در يک ويژگي مشترکند و آن وارد کردن فشار رواني به ایشان است. کلاً اين قانون طلايي را به ياد داشته باشيد که فشار رواني در دوران ترک، دشمن اصلي ادامه کار است. چرا که جسم آنقدر خسته است که ديگر توان مبارزه بيشتر را ندارد.

اما در رابطه با سوال آخرتان باید بگویم که قطعا ازدواج کردن نه تنها راهکار نمی باشد که اشتباهی است که برای جبران اشتباه دیگر رخ میدهد.چرا که ازدواج درمانگاه نیست وقرار نیست فرد با ازدواج مشکلاتش حل شود.ازدواج خود به عنوان یک استرسور میتواند باعث حال بدتر برادرتان شود.بنابراین تا زمانیکه ایشان به طور کامل بهبود نیافتند تحت هیچ شرایطی به فکر ازدواج برای ایشان نباشید.

با سپاس از اعتماد شما 

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
راهی نو برای رهانيدن معتاد از دام اعتياد

معرفی درس
رهایی از تنهایی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه