سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

رفتار با فرد خودشیفته

پرسش

تاریخ ثبت : 08 اسفند 1397
809  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام
بنده چندی پیش با شخصی آشنا شدم. ایشان در همان جلسه اول از من خواستگاری کرد. در طی مراحل آشنایی من متوجه شدم ایشان فردی خودشیفته است و خیلی پر توقع. من از رفتار ایشان دچار ترس و نگرانی شدم.

مهمترین سوال :
میخواستم بدونم آیا صلاح است که من با ایشان ادامه بدم؟ چطور با چنین شخصی باید رفتار کرد‌؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
09 فروردین 1399 ساعت 02:31

باسلام واحترام

از اینکه ما را معتمد خود دانستید سپاسگزارم.

در رابطه با آنچه شما مطرح فرمودید چند نکته از اهمیت برخورداراست که خدمتتان ارائه میشود.

اولین نکته اینست که خودشیفتگی یک اصطلاح تخصصی است وشامل آیتم هایی میباشد بنابراین استفاده از این اصطلاح توسط افرادیکه در این زمینه دانش تخصصی ندارند باید با احتیاط استفاده شود،چراکه نمیتوان تنها به صرف چند ویژگی به فردی خودشیفتگی را نسبت داد.

اما در صورتیکه ایشان ویژگی هایی داشته باشند که یک مشاور یا روانشناس نیز خودشیفتگی شان را تایید کرده باشند بنابراین موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

اختلال شخصیت خودشیفته به طور مختصر اینگونه است:

اختلال شخصیت خودشیفته جزو دسته دوم اختلالات شخصیت هست که شاخص های اصلی آن خودبزرگ بینی، استثمار دیگران، رفتارهای پرافاده و نیاز افراطی به تحسین از سوی دیگران می باشد. 

افراد خودشیفته اول در رابطه بسیار جذاب هستند اما به تدریج ودر طول رابطه افرادی غیرقابل تحمل میشوند وگزینه امنی برای ازدواج نمیباشد.چرا که فرد خودشیفته همیشه فکر میکند همه چیزش، از سلایق وعلایق گرفته تا حرف ورفتار و...خاص و ویژه است.

ضمن اینکه واضح است هیچ فردی در روان خود و یا در سطحی ترین رفتار خود عاری از عیب و ایراد نیست. اما مسئله اختلال یک مسئله مهم در روند و پایداری رابطه مهمی به نام ازدواج است که  قطعا آن ازدواج را با اشکالاتی مواجه میکند. زیرا هیچ فرد سالمی مایل به داشتن همراه و یا همسری نمیباشد که در تمام مدت خود و خواسته ها و تمایلات خود را برتر و مهمتر بداند و اگر موردی طبق سلیقه و خواسته او اجرایی نشود دچار اضطراب شدید شود و یا رابطه شان دچار تزلزل شود.چراکه فرد خود شیفته اصل را خواسته خود قرار میدهد و نه زوج بودن و همراه بودن و همقدم بودن. در این صورت نمیتوان یک رابطه صحیح و بالغانه را از چنین زوجی انتظار داشت و قطعا ناهماهنگی و آسیب های بسیاری در این رابطه به وجود خواهد آمد.

در پاسخ به اینکه آیا با فرد خود شیفته میتوان ازدواج کرد باید بدانیم از آنجایی که ازدواج یک تصمیم شخصی در مورد آینده است، قطعا هر فردی با فردی که مایل باشد، میتواند ازدواج کند. اما ازدواج صرفا در کنار یکدیگر بودن و گذراندن وقت نیست. بلکه در مقوله ازدواج مهمترین اصل یک ازدواج سالم ‌و رو به رشد و هدفمند است.

زمانی که فردی با شناخت اختلال خودشیفتگی فردی دیگر مایل به ازدواج با او میباشد، بهتر است پیش از آنکه احساس کند آن فرد را دوست دارد و یا از خود گذشتگی او باعث میشود با فرد خود شیفته ایی کنار بیاید، کمی در مورد روان خود و ضعف های خود بداند. این امر را برای خود نیز واضح کند که در واقع چه کمبودی در روان او باعث میشود با فرد خود شیفته ایی بتواند هماهنگی ایجاد کند و یا از ضعیف بودن در کنار او احساس نارضایتی نکند.

بنابراین باید بررسی شود چرا شما جذب فرد خودشیفته شده اید؟ شاید دارای تله ایثار هستید.

ضمن اینکه بایدپیش از آنکه ازدواج کنید و یا وارد رابطه ایی شوید سلامت_روان طرف مقابل را بسنجید.

پیشنهاد میشود در این زمینه بررسی بیشتری داشته باشید که علت جذب شدن شما به چنین فردی چیست؟ سپس با آگاهی از ویژگی های فرد خود شیفته تصمیم گیری نمایید .

در نهایت به یاد داشته باشید در امر مهمی مثل ازدواج علاوه بر احساس منطق نیز باید حضور پررنگی در امر تصمیم گیری داشته باشد.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب
عشق ویرانگر

معرفی درس
آموزش غیرحضوری شفای خودشیفتگی
بسته ازدواج مثبت 360
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه