سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

ازدواج با فردی از ملیت دیگر

پرسش

تاریخ ثبت : 17 اسفند 1397
888  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
با سلام. سوال بنده این هست که ایا اگر خانمی قصد ازدواج با یک اقای اهل افغانستان را داشته باشد ایا شما توصیه به چنین ازدواجی می کنید؟ خواهشمندم در پاسخ به این سوال مسیله محدودیت های موجود برای مهاجران افغان و همین طور نوع دیدگاه منفی مردم ما به مردم افغانستان را در نظر بگیرید. ممنون از پاسخ شما.

مهمترین سوال :
ایا شما با ازدواج خانم ایرانی با یک مرد خارجی افغان موافق هستید یا خیر؟ ان هم با توجه به نگرش منفی نسبت به همسایگان افغان.

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

فاطمه علی اکبری
فاطمه علی اکبری
26 اسفند 1397 ساعت 14:03

درود بر شما

در مورد امری مانند ازدواج، نمی توان صرف اینکه فردی تبعه کشوری دیگر است توصیه ازدواج نمود یا نهی کرد.

آنچه که دوام یک ازدواج را تعیین می کند، بررسی تناسبهای بین افراد است. ملیت نیز یکی از این عوامل است نه تمام آن. 

برای اینکه یک خانم بداند که چشم انداز این ازدواج چه خواهد بود لازمست این نکات مورد بررسی قرار بگیرند:

  • مسائل فرهنگی: فرهنگ آدمها و قواعد زندگی شان، با هم فرق دارد اما در امر ازدواج این تفاوتها نباید اساسی باشد یا حالت تضاد داشته باشد. در غیر این صورت پیش آگهی مثبتی نخواهد داشت.
  • مسائل مذهبی: مسئله مذهب می تواند سبک زندگی افراد را کاملاً تحت تاثیر خود قرار دهد. لازمست دخترخانم چک کند که چه مقدار تناسب و یا تفاوت در مذهب او و آن آقا وجود دارد. مثل تفاوت در عقایدی که بین شیعه و سنی وجود دارد. همچنین نحوه نگاه به این تفاوتها نیز مهم است؛ اینکه عقاید همدیگر تا چه حد قابل پذیرش برای طرفین و خانواده هاست.
  • آیین ها و رسوم: هر فرهنگی برای زندگی دارای آیینها و اصولی است. یک دخترخانم که قصد ازدواج با فردی غیر ایرانی دارد باید در مورد این مسائل، اطلاعات کافی داشته باشد.
  • جایگاه زن و مرد در نظر دخترخانم و آن آقا: عقیده دخترخانم در رابطه با جایگاه و ارزش زن در خانواده و اجتماع چیست؟ عقاید آن آقا در این مورد چیست؟
  • تناسب سن و سال: بودن در دهه های مختلف، بر روحیات افراد تاثیر دارد
  • تناسب عقاید و ارزشها، سرگرمی ها، وقت گذراندن، تفریحات، موارد مورد علاقه
  • تناسب در تحصیلات: بالاتر بودن بیش از یک یا دو درجه تحصیلی به ویژه بالاتر بودن تحصیلات خانم می تواند برخی حساسیتها را در آقا ایجاد کند. البته در شرایط معمول، شاید چنین چیزی کمتر احتمال داشته باشد ولی با توجه به ایرانی نبودن ایشان، ممکن است عدم تناسب تحصیلی مشکل ساز شود.
  • در نظر گرفتن شغل آن آقا که بر سبک زندگی و دیدگاهها و نحوه معاشرت ها تاثیر خواهد داشت، و بررسی قابل قبول بودن شرایط ایشان از سوی دخترخانم
  • و چک کردن اینکه اصلاً چرا آن دخترخانم قصد دارد با یک فرد غیر ایرانی زندگی کند؟ 


پرسیده اید: در پاسخ به این سوال مسیله محدودیت های موجود برای مهاجران افغان و همین طور نوع دیدگاه منفی مردم ما به مردم افغانستان را در نظر بگیرید/ در واقع این مسئله ابتدا باید از سوی دخترخانم مورد توجه قرار بگیرد زیرا این محدودیت ها و نگاه مردم (که البته الزاماً هم منفی نیست و شاید نگاه خود دخترخانم به افاغنه منفی است) در زندگی آن خانم بازتاب خواهد داشت. آیا آنچه که از نظر آن خانم محدودیت محسوب می شود به همراه دیدگاه اطرافیان، در دراز مدت برای ایشان قابل قبول است؟


درپاسخ به این پرسش که: ایا شما با ازدواج خانم ایرانی با یک مرد خارجی افغان موافق هستید یا خیر؟ ان هم با توجه به نگرش منفی نسبت به همسایگان افغان؛ خدمت شما عرض می شود که در امر ازدواج باید تناسبها رعایت شود و هرچه این تناسبها بیشتر باشد پیش آگهی بهتری را در مورد ازدواج رقم خواهد زد. وقتی ما کسی را مناسب با ارزشها و حداقلهای خود یافتیم به نگرش دیگران کمتر اهمیت می دهیم (و شاید اصلا توجهی به قضاوت دیگران نخواهیم داشت). بنابراین آن دخترخانم براساس ارزشها و انتظارات و خواسته هایی که از ازدواج دارد به این پیشنهاد پاسخ خواهد داد. البته توصیه می شود مواردی را که خدمت تان عرض شد حتماً با دقت چک کنند.


و نکته پایانی اینکه در این مورد، دخترخانم حتماً با یک مشاور حقوقی گفتگو کنند تا به سایر مسائل و دغدغه های شان، مسائل حقوقی و قانونی هم اضافه نشود.


از اعتماد شما سپاسگزارم

علی اکبری-خانه توانگری طوبی


توصیه های پیشنهادی
چک کردن دلیل قصد ازدواج داشتن با فرد غیر ایرانی/ چک کردن تناسبها
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه