سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

مهاجرت و تحصیل مجدد

پرسش

تاریخ ثبت : 08 فروردین 1398
506  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من دختر مجرد 25 ساله ای هستم که دانشجوی ترم آخر ارشد ژنتیک دانشگاه آزاد هستم و حال که درسم در مراحل اتمام است، میخواهم یک سری تصمیماتی برای آینده ی خودم بگیرم. من از لحاظ مالی در خانواده، هیچ مشکلی ندارم و خودم شاغل نیستم و رابطه ی عاطفی هم در حال حاضر ندارم. بنا به شرایط خانواده و در ابتدا تصمیم داشتم حال که در ایران با توجه به شرایط رشته ام نمی تونم کاری که مد نظرم باشه رو پیدا کنم (می دونم به چه کاری علاقه دارم، کاری که خودم کار رو انجام بدم و کارمندی با حقوق خیلی پایین از لحاظ روحی من رو ارضا نمی کنه و از لحاظ خانوادگی در شان خانواده باشه) دوست دارم با توجه به شرایط ایران و اینکه واقعا به تحصیل علاقه دارم برای ادامه ی تحصیل و ادامه ی زندگی به کشور کانادا مهاجرت کنم، ولی خب با تحقیقاتی که کردم و شرایط خانواده ام که خانواده ی کامل هسته ای وابستگی شدید پدر و مادر به فرزندان وجود داره (درسته که مخالفتی نمی کنند ولی می دونم عذاب می کشند) و همین طور اینکه نمی دونم قراره کانادا شرایط چه طور باشه و طبق صحبت های آقای دکتر شیری که مهاجرت مسئله ی مهمی از زندگی هر فرده و نمی خوام در این زمینه براساس شور و هیجانات جوانی و جو تصمیم بگیرم که بعدا پشیمان بشم (ترس از قضاوت شدن دیگران رو دارم ) و با توجه به اینکه آقای دکتر همیشه میگن علایق تون رو از خواب هاتون و یا اتفاقاتی که براتون خاصه پیدا کنید، همیشه دوست داشتم پزشک بشم از هر جهت که در نظر بگیریم، هم پوزیشن اجتماعی این رشته و هم پول و شرایط شغلی و حتی دروسش و هم علاقه دارم حال با این شرایط :

مهمترین سوال :
با توجه به شرایط سنی من آیا اینکه تصمیم بگیرم یک سال برای رشته های دندانپزشکی و پزشکی تلاش خودم رو بکنم از دیدگاه شما کار درست و عقلانی و منطقی هست؟ و اینکه اگر موفق نشدم برای خروج از کشور و گرفتن فاند برای دکترا اقدام کنم؟
آیا تست های شخصیت شناسی در این زمینه می تونه برای من کمک کننده باشه که راهم رو درست تر انتخاب کنم؟ یا شما تست های دیگه ای رو پیشنهاد می دید که بتونه کمک کننده ی من باشه؟ به نظر شما نیاز هست من در این زمینه از روانشاس ها کمک بگیرم؟ و قبل از تصمیم گیری نهایی به چه مواردی باید بیشتر توجه کنم؟ (می خوام نظر یک اهل فن رو در این زمینه بدونم که خدای ناکرده موضوعی را از قلم ننداخته باشم و بدون بررسی اقدامی نکنم)

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
23 فروردین 1399 ساعت 15:57

باسلام واحترام

با توجه به مواردیکه مطرح فرمودید به نظر میرسد قبل از اینکه مسئله شما واقعا مهاجرت یا تحصیل در رشته دیگر باشد ،عدم توان تصمیم گیری شما مشکل اصلی است که میتواند ناشی از کمال گرایی شما باشد چرا که کمالگرایی باعث میشود فرد در درون خود فشاری دایمی برای حرکت به‌سوی هدف‌های غیرواقع‌بینانه و استانداردهای بالا احساس کند .همچنین مشخص‌ترین تمایز افراد کمالگرا نسبت به افراد پیشرفت‌گرا آن است که افراد کمالگرا استانداردها و عملکرد خود را بر اساس مقایسه با دیگران یا نحوه قضاوت آنهاتعیین می‌کنند. 

همچنین خطای شناختی تان ( مهم بودن قضاوت دیگران)که شما درگیر آن میباشید مشکل دیگر میباشد.این در حالی است که در بسیاری از موارد، گزینه‌ی درست را می‌توانیدبه سادگی از میان گزینه‌های پیش رو تشخیص دهید. 

زمانیکه شما به دنبال اخذ تصمیمی هستید که تمامی آیتم های مورد نظرتان را داشته باشد وچیزی را به قول خودتان از قلم ننداخته باشید این یعنی تصمیم بی عیب ونقص که در واقع چنین چیزی وجود ندارد چرا که تصمیم گرفتن یعنی از بین تمام گزینه ها سبک وسنگین کردن و انتخاب موردیکه کمترین خطا را دارد. بنابراین کمالگرایی شما باعث میشود مداوماً از هر طریقی مطمئن شویدکه کاری که انجام می‌دهید، درست است. یا از دیگران می‌پرسیدو یا آنکه خود، کارتان را مکرراً چک می‌کند.ضمن اینکه اهمیت دادن به شغلی که با شأن خانوادگی شما همخوانی داشته باشد واهمیت نحوه تفکر وقضاوت دیگران برای شما  نشان از این دارد که واقعا درگیر ایده آل هایی هستید که نه واقع بینانه است ونه میتواند رضایت شما را به همراه داشته باشد.مادامی که شما به دنبال بهترین تصمیم واتفاق هستید قطعا میتوانید ایرادی در آن بیابید وحالتان خراب شود واحساس پشیمانی کنید.

نکته مهم دیگر اینست که اجتناب از شکست یا حتی نداشتن مشکل ،قطعا ما را به سوی آن خواهد برد.بنابراین باید ابتدا بر اساس علایقتان وسپس امکانات موجود وشناخت روحیاتتان تصمیم گیری نمایید.

نکته بعدی اینست که با ترس‌های خود مواجه شوید. چراکه شاید به‌خاطر اشتباهاتتان ترس از  قضاوت بد دیگران درباره خودتان دارید.. بنابراین، برای مواجهه با این ترس، باید بپذیرید زندگی مجموعه ای از کارهای درست ونادرست است وهیچ تصمیمی عاری از اشکال نمیباشد اما ما باید بتوانیم براساس الویت هایمان و باتوجه به ویژگی های روانی خود تصمیم گیری کنیم.ضمن اینکه همواره به خود یادآور شوید که اگر بخواهید شخص موفقی باشید هیچوقت نمی توانید همه افراد را راضی کنید، پس نباید انتظار داشته باشید در مناسب ترین تصمیمی که گرفته اید تمامی موارد و رضایت همه لحاظ شده باشد.

همچنین تست شخصیت شناسی MBTIمیتواند تا حد زیادی به شما در رابطه با تیپ شخصیتی تان شناخت دهد وبا مطالعه کتاب شغل مناسب شما میتوانید در زمینه انتخاب شغلتان اطلاع پیداکنید. 

قطعا زمانیکه تمامی جوانب مهاجرت را بررسی کنید،یا موانع تغییر رشته تحصیلی ومشکلات آن را بدانید ،میتوانید با بررسی مزایا ومعایب هریک ،تصمیم درستی بگیرید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
شغل مناسب شما، نویسنده: پاول تیگر،باربارا تیگر

معرفی درس
رهایی از کمال طلبی منفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه