سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

چطور میتونم جزئیات خیانت همسرم را فراموش کنم و از فکر خودکشی بیرون بیام؟

پرسش

تاریخ ثبت : 11 فروردین 1398
725  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
متاسفانه من با وجود داشتن رمزدار بودن گوشی همسرم به طور کاملا اتفاقی تونستم بارها گوشی موبایلش رو چک کنم و هر بار ارتباط های مختلف باخانمها رو میدیدم. من 22 ساله ازدواج کردم، یک پسر 21 ساله دارم. خودم 41 سال سن و همسرم 49 سال دارد. با چتهای این اواخر متوجه شدم که 10 ساله داره به من خیانت میکنه و باز با افراد مختلف، دائم دروغ و پنهان کاری داره. من فکر میکردم در حد چت کردنه. بارها با دروغ من رو راضی میکرد که بار آخره. ولی دیروز در چتش با یه خانم که شانزده سال ازش کوچکتره، متوجه شدم با هم رابطه جنسی داشتند و روابط شون با بقیه فرق میکرد. وقتی متوجه شد که گوشی دست منه، مجبور شد به قول خودش همه چیز رو توضیح بده که: دو سال صیغه اش بوده و اون خانم رو دوست داشته، ولی الان کات کرده. من دارم با چت منتش رو میکشم، شاید برگرده. خیال ازدواج با اون رو نداره ولی میگه من با اون مشکل نداشتم، چون زیر یک سقف نبودم. لازم به ذکره تمام لحظاتی که از من پنهان میکرد، من دستش رو خونده بودم، ولی حاشا میکرد. حالا تمام اون لحظات رو وقتی میگم، تایید میکنه. من چند روز پیش برای اینکه نمیتونستم با این موضوع کنار بیام خودکشی کردم و تنها راه به نظرم همینه

مهمترین سوال :
من چطور میتونم به جز خودکشی، از فکر لحظه هایی که این خانم با همسرم بوده خارج بشم؟ از طرفی نه میخوام طلاق بگیرم و نه میتونم به زندگی ادامه بدم، چون همسرم رو دوست دارم. ولی دائم ذهنم به رابطه اش با اون خانم میره و عذاب میکشم. مدام از لحظه به لحظه رابطه شون میخوام بدونم، نه میتونم دیگه بهش اعتماد کنم و نه میخوام رها کنم. مستأصل شدم. فکر میکنم تنها با نبودنم همه مشکلات حل میشه

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
27 دی 1398 ساعت 20:44

باسلام واحتراماز آنجاییکه یکی از مخرب ترین مسائل بین همسران خیانت است ،از این بابت احساستان قابل درک است.اینکه اعتماد در رابطه را از بین میبرد وباعث افسردگی وافکار منفی میشود از جمله آسیب های این مشکل است.

یکی از مشکل‌ترین تصمیماتی که بعد از خیانت و بی وفایی همسرتان باید بگیرید آن است که بهتر است او را ببخشید، فرصت دهید ویا آنکه او را ترک کنید. این تصمیم بالاخص زمانی که همسرتان به شما دروغ گفته است، فریبتان داده است و با پنهانکاری‌های خود باعث شده است تا درباره خودتان احساس بدی کنید، دشوار است.

اماپیش از آنکه به همسرتانشانس دوباره‌ای بدهید، بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:

۱.آیاهمسرشما از میزان آسیبی که به شما زده است، آگاه است و آن را درک می‌کند؟

۲.  آیا او خیانت کردن را یک مشکل می‌داند؟

  • ۳.آیا او مسئولیت رفتار خود را می‌پذیرد؟
  • ۴.آیا او بدون توجیه کردن رفتار خود، حاضر است در رفتار خود تغییراتی به‌وجود آورد؟
  • ۵.آیا معذرت‌خواهی کرده است؟
  • ۶.آیا واقعاً از رفتار خود شرمسار و پشیمان است؟
    ۷.آیا فکر می‌کنید شما توان آن را دارید تا دوباره به همسرتان اعتماد کنید؟
  • ۸.آیا زندگی‌تان ارزش جنگیدن برای آن را دارد؟
همچنین در نظر داشته باشیدبه هیچ وجه نباید خودتان را 

به‌خاطر رفتار غلط همسرتان سرزنش کنید. دلیل بی‌وفایی و 

خیانت همسرتان شما نمی‌باشید.

متاسفانه خودسرزنش‌گری اولین و بیشترین واکنشی است که 

فردی که به او خیانت شده است، از خود نشان می‌دهد و زنان 

بالاخص زمانی که مورد خیانت همسر قرار می‌گیرند، اعتماد 

به‌نفسشان زیر سوال می‌رود. آنها خود را سرزنش می‌کنند. 

اما نکته حائز اهمیت اینست که اگر همسر شما برای چندمین بار است که دچار لغزش یا خیانت شده استو شما همچنان به او فرصت دوباره می‌دهید، باید به‌دنبال مشکلی در خودتان باشید. باید ترس‌ها و ضعف‌های درون خود را بشناسید. ممکن است بی‌وفایی همسر در ناخودآگاه برای شما امری طبیعی و آشنا باشد. شاید مثلاپدرتان نیز بی‌وفایی می‌کرده است. شاید فرد وابسته‌ای هستید و فکر می‌کنید به تنهایی از پس زندگی خود بر نمی‌آیید. شاید از تنهایی به‌شدت می‌ترسید.

به هر دلیلی که به همسرتان فرصت چندباره داده‌اید، آن را با دلایلی چون دوست داشتن همسر، آسیب نخوردن فرزندتان و یا حفظ آبرو توجیه نکنید. دلیل آن را در ضعف‌ها و ترس‌های خودتان جستجو کنید.

اما در الویت تمامی این موارد مراجعه به روانپزشک  است.چرا که افکار منفی وهیجانات منفی به حدی برشما غالب شده است که دست به خودکشی زده اید.

در هرصورت باید توجه داشته باشید که مرور افکار وچت های ایشان نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه باعث افسردگی شما میشود واجازه نمیدهد که شما بالغانه بیندیشید. همچنین خیانت همراه خود درد و آسیب بسیاری به‌همراه دارد و به‌سلامت عبور کردن از آن راحت نیست.خیانت باعث خشم، غم و افسردگی زیادی می‌شود.

اما حال که تصمیمتان بر ترمیم رابطه تان است؛بهیچوجه سوال‌های جزیی از او نکنید؛ زیرا تحمل شنیدن جواب آنها را نخواهید داشت و هربار در دام مقایسه و افکار منفی بیشتری می‌افتید. سوال‌هایی مانند چند بار، چه مدت، چند وقت یکبار، آیا او بهتر از من بود، آیا زیباتر بود، آیا با او رابطه جنسی از نوع … هم داشتی، آیا او در رختخواب بهتر بود؟ اینها همه سوال‌هایی است که نباید از همسرتان بپرسید، اگرچه می‌دانیم که چقدر کنجکاوی به شما فشار می‌آورد تا شما جواب آنها را بدانید. سوال‌های شما باید در ارتباط با خودتان و رابطه‌تان باشد و نه شخص دیگر.


ترمیم رابطه مستلزم اراده و تصمیم برای اعتماد دوباره است. 

به‌عبارت دیگر،شما  باید تصمیم بگیرید که به 

همسرتان اعتماد مجدد کنید و این کار مستلزم شهامت و شجاعت 

است، زیرا انسان به‌طور ذاتی از تجربه‌ای که باعث آسیب به او 

شده است، دوریمی‌کند. احساس طردشدگی ناشی از خیانت 

همسر یکی از بزرگترین آسیب‌های روانی است که یک فرد در طول 

زندگی می‌تواند تجربه کند، بنابراین هرچند ممکن است زوجی که 

به او خیانت شده است از لحاظ عقلانی تصمیم به ترمیم رابطه 

بگیرد، ولی از لحاظ عاطفی و هیجانی تلاش و زمان و شجاعت 

زیادی می‌طلبد تا بتواند عواطف روانی خود را ترمیم کند.

معرفی کتاب
پیوند زخم خورده

معرفی درس
پیشگیری و بهبود رابطه پس از لغزش و خیانت
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه