سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

نجات از وابستگی

پرسش

تاریخ ثبت : 23 اردیبهشت 1398
722  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام پدرم در گذشته ی دور بارها و بارها خیانت کرد به مادرم و ما شاهد درد و ناله های مادرم بودیم. از این رو بسیار شکاک و بی اعتمادم، جوری که به پارتنرم اونقدر گیر میدم که گاهی عصبی میشه از دستم، اما دست حودم نیست واقعا، بی اختیارم در این مورد. از طرفی انسانی هستم بسیار عاطفی. خیلی زود و با کمی مهر و علاقه و محبت جذب میشم.

مهمترین سوال :
سوالم اینه که چطور از شر این شک رها بشم؟ و بتونم حداقل شصت یا هفتاد درصد اعتماد کنم؟ هم خودم آرامش داشنه باشم هم پارتنرم اذیت نشه. از طرفی از بابت اون سی یا چهل درصد احتمال خطایی که ممکنه پیش بیاد چطور و چقدر کنترل گر رابطه باشم که بی حد و مرز وابسته نشم و اگر اتفاقی در رابطه افتاد کمتر دچار آسیب روحی بشم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
01 دی 1398 ساعت 15:39

بانوی گرامی سلام

نامه شما را خواندم. حقیقتا شما در دوران کودکی شاهد تجربه سخت و دردناکی بوده اید  و این مسئله باعث شده است که در روابط فعلی خود ناامنی و بی اعتمادی را به کررات تجربه کنید، اگر چه اتفاقی که در کودکی شما افتاده هیچ تحت اختیارتان نبوده است و ممکن است که برای محافظت از خودتان قواعدی را در آن دوران برای خود تعیین کرده باشید، با اینحال امروزه متوجه شده اید که این بی اعتمادی و ناامنی رابطه شما را نه تنها که ایمن نمی کند بلکه شما را در حلقه باطلی گرفتار می سازد. چیزی که امروز در اختیار شماست ، رفتاری است که در حال حاضر انجام می دهید که برای رهایی از این شک ها گام  اول این است که  رفتار هایی که انجام می دهید مثل گیر دادن، چک کردن، داستان سرایی کردن در مورد واقعه  ای  و .. را در نظر داشته باشید و شناسایی کنید . ما به آنها رفتار های تداوم بخش می گوییم و در مرحله بعدی ببینید که چه فکری در پس این رفتار ها دارید افکار خود را که باعث تداوم رفتارتان می شود را شناسایی کنیدو با به چالش کشیدن آنها به باور مرکزی می رسید که باعث می شود شما در این شک و افکار خودایند گرفتار بمانید را پیدا می کنید. کتاب زندانیان باور به شما کمک می کند که بتوانید در این مرحله شناسایی افکار و باور مرکزی و به چالش کشیدن آنها را پیش ببرید.

وقتی در موقعیت های شک برانگیز قرار می گیرید از خودتان بپرسید که تا به حال چقدر این رفتارهای تکرار شونده به شما امنیت داده است و یا رابطه تان را ایمن کرده است.

با مرور زمان و تمرکز بر روی رد یابی افکارتان، در نظر گرفتن شواهد موافق و مخالف فرض هایی که در ذهنتان دارید و روبرو شدن با احساس ترس و اضطراب هایی که در موقعیت تجربه می کنید کم کم می توانیداز پس این ناامنی بربیایید و  درصد اطمینان را بالا تر ببرید و در نظر داشته باشید که برای اینکه بتوانید اعتمادتان را بازسازی کنید هیچ چاره ای ندارید جز اینکه اعتماد کنید. در مورد درصد احتمال خطا پرسیده بودید واقعیت این است  که شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید و این احتمال بهتر است بپذیرید که وجود دارد و به این  معنی نیست که شما ناتوان یا بی عرضه بوده اید. تا جای ممکن سعی کنید شفاف باشید و در صورت وجود ابهام به جای پیگیری غیر مستقیم و چک کردن تا جای ممکن مستقیم و شفاف صحبت کنید و به جای عمل کردن و واقعیت بخشیدن بیش از اندازه به افکارتان آنها را در موقعیت های عینی آزمایش کنید و ببینید که چقدر به واقعیت پیوسته اند.

در نهایت اینکه وقتی مسئله ای در حوزه طرد و امنیت ایجاد می شود که ریشه ای عمیق در کودکی و تجربیات گذشته دارد می توانید از حضور درمانگری  نیز بهره بگیرید.

با تشکر از اعتماد شما

مونا گوشه 

خانه توانگری طوبی

 


معرفی کتاب
زندانیان باور / انتشارات ارجمند
زندگی خود را دوباره بیافرینید / انتشارات ارجمند

معرفی درس
بسته رهایی از تنهایی و مهرطلبی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه