سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

میخواهم تصمیم برای بارداری بگیرم

پرسش

تاریخ ثبت : 06 خرداد 1398
1,034  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
چه معیارهایی لازم و کافی است برای بچه دارشدن برای اینکه بدونم زمان درست و امادگی لازم دارم برای مادر شدن؟ من ۵سال ازدواج کردم و شاغلم .۳۰سال دارم و مستاجرم
ایا فقط دوست داشتن کافیست؟معرفی پکیج یا کتاب
در طی این ۵سال با همسرم برای تغییر عادتهای اشتباه رفتاری پیش مشاور رفتیم و شاید ۳۰ درصد موفق شدیم چون هردو به شدت بی تجربه بودیم و درشرایط خوب زندگی میکردیم اما بعد ازدواج مجبور شدیم کار کنیم و خودمون حتی لیوانی که نیاز داریم بخریم موقعیت مالی خیلی متوسط داریم

مهمترین سوال :
چه معیارهایی لازم و کافی است برای بچه دارشدن

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
21 مهر 1398 ساعت 14:38

باسلام واحترام

یکی از تصمیمات مهم وتاثیر گذار در زندگی ، تصمیم به بچه دار شدن است . بنابراین باید قبل از بچه دار شدن خودتان را از لحاظ امادگی جسمی و روحی بسنجید چراکه این امر مهم نه تنها نیازبه آماد گی جسمی ومالی دارد بلکه بیش از هر چیز یک اتفاقی است که مرد وزن ابتدا باید از لحاظ روانشناختی امادگی داشته باشند . به عبارتی امروزه داشتن فرزند صرفاً یک اتفاق زیستی و تولیدمثلی محسوب نمی‌شود، بلکه یک پدیده روانی – اجتماعی بسیار دقیق است.حس مبهم مادر و پدر شدن برای همه افراد وجود دارد و تا زمانی که در شرایطش قرار نگیرند و آن را تجربه نکنند، این ابهام برایشان باقی خواهد ماند و اندیشیدن به آن با وجود شیرینی ها و لذت هایش اضطراب آور و استرس زا خواهد بود. این اضطراب و دل نگرانی زن وشوهر کاملاً قابل قبول است چرا که مسئولیتی که می خواهند بر عهده بگیرند، مسئولیت کمی نیست و نیازمند آمادگی در زمینه های بسیاری است؛ بُعد روحی و روانی، بُعد جسمانی و بُعد مالی.

اما نکته بسیار مهم اینست که باید از خودتان بپرسید که رابطه تان با همسرتان چگونه است؟ زیرا فضای متشنج و توأم با اختلافات حل‌نشده زن ومرد به هیچ‌وجه نمی‌تواند فضای مناسب شکل‌گیری جنین، رشد و تولد او باشد.همچنین این یک باور اشتباه است که تولد بچه میتواند موجب کاهش اختلافات ومشکلات شود چرا که بچه دار شدن به تنهایی زندگی زن ومرد را به چالش میکشد وسبک زندگی را تغییر میدهد. تغييراتي در زندگي شما رخ خواهد داد كه بازگشت پذير نخواهد بود. اكثر والدين مي گويند كه اين تغييرات مثبت بوده اند، اما ميزان تاثير بچه دار شدن بر وقت، انرژي، آرزوها و تمايلات شما، بسيار شديد خواهد بود. زماني را به فكر كردن در مورد زندگي جديدي كه مي خواهيد تجربه كنيد، اختصاص دهيد.

زمان یکی از واقعيتهايي است كه پس از بچه دار شدن در عمل با آن مواجه خواهيد شد. شما پس از بچه دار شدن نمي توانيد هر كاري را كه دوست داريد، در هر وقتي كه دوست داريد (مانند دوران پيش از حاملگي) انجام دهيد؛ بلكه بايد اثرات آن را بر كودكان خود نيز در نظر بگيريد. او بايد اولويت اول شما باشد و اينگونه هم خواهد بود. آيا براي اين مورد آمادگي داريد؟

چگونه با استرس های خود تاکنون کنار آمده اید؟
يك تحقيق نشان مي دهد كه ميزان استرس شما مي تواند بر كودك و همچنين توانايي شما در ايفاي نقش خود به عنوان مادر، اثر بگذارد. اگر احساس مي كنيد كه نمي توانيد استرس خود را به خوبي مديريت كنيد، اكنون زمان مناسب براي ياد گرفتن تكنيك ها و مكانيسمهاي مناسب جهت كنار آمدن با استرس، فرا رسيده است.

نکته بسیار مهم دیگر اینست که شما وهمسرتان خالصانه به یکدیگر علاقه مند باشید و رابطه میان شما صمیمانه و کاملاً باثبات باشد. باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن، قابل پیش بینی باشد. در غیر این صورت ورود یک تازه وارد بر مشکلات ارتباطی شما می افزاید.

از موارد دیگر توجه به این سوالات است که آیا برای بی خوابی های شبانه آمادگی دارید؟ بی خوابی های شبانه، از هم گسیختگی در الگوهای خواب، نبود وقت کافی برای رسیدگی به خودتان، رابطه جنسی کمتر و تفریح و اوقات فراغت کمتر از جمله مشکلات پیش روی شماست که باید با آنها کنار آیید.

در نهایت به صورت تیتروار رعایت این موارد الزامیست:

- رابطه صمیمی و 
با ثبات بین زن و شوهر
2- سنجیدن واقع‌بینانه شرایط مالی برای تولد و رشد كودك( منظور شرایط ایده آل مادی نیست)
3- توافق و آمادگی هر دو طرف برای فرزنددار شدن
4- پذیرش فرزند همان‌طور كه هست نه مطابق با رؤیا‌ها و توقعات
5- آمادگی تغییر در تمامی اركان زندگی (تغییرات فیزیكی و جسمی در مادر، بی‌خوابی‌ها، شب‌زنده‌داری‌ها و...)

اما در نهایت اگرپاسختان به این سوالات ، نشان از آمادگی شما برای این امر مهم داشت میتوانید شاهد یک تجربه فوق العاده در زندگیتان باشید. برای انجام هر کاری مخصوصا فرزند پروری ابتدا نیاز به آمادگی از هر لحاظ البته منظور کمالگرایی نیست، سپس آموزش در این زمینه است.


معرفی کتاب
مادر کافی، نویسنده جو فراست

معرفی درس
از والدین کامل تا کافی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه