سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

هنگام دوست شدن با دو فرد (من دختر هستم اون ها هم همین طور)پس از مدتی هر دو بهم خیانت میکنند و من تنها میمونم

پرسش

تاریخ ثبت : 22 خرداد 1398
673  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
هنگام ایجاد ارتباط دوستی با دوست های دخترم همیشه به مشکل برمیخورم.چون بعد ازمدتی اون ها منو ترک میکنن و سراغ آدم های جدید میروند.و به صورت یه سیکل معیوب دائم اتفاق میفته مثلا با دونفر دوست میشم بعد از مدتی هر دو منو تنها میذارن .درحالیکه من غالبا باعث میشم دوستی گرمتر و صمیمی تر بشه.من دردوستی مهربون و صادق و وفادار هستم و اکثرا هوای دوستامو دارم و به سمت جلو سوقشون میدم و کمکشون میکنم و حتی توی سخترین شرایطام به داداشونمیرسم.همیشه نقاط قوت افراد و اون چیزی که میتونن بشنو توی وجودشون به صورت ناخوداگاه میبینم و سعی میکنم بهشون اعتمادبه نفس بدم.اما با این حال با اینکه سعی میکنم دوست خوبی باشم همیشه تنها میمونم.

مهمترین سوال :
چه کاری باید انجام بدم تا بتونم روابط دوستانمو حفظ کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

سارا میرزامحمدی
سارا میرزامحمدی
01 آذر 1398 ساعت 12:44

همراه عزیز سلام 

نامه تون رو خواندم . شرایط سختی رو در دوستیهاتون تجربه کردید. حس خوبی نیست که برای دوستهاتون همه کار میکنید اما در نهایت ترکتون میکنند. 

من قصد دارم از سمت و سوی دیگری به مشکلتون نگاه کنیم.

میخوام از خودتون سوال کنید که چرا یک الگو یا به قول خودتان یه سیکل معیوب مدام تو روابط دوستی شما تکرار میشه؟!

برای پیدا کردن جواب این سوال باید اول به انتخاب هاتون نگاه عمیق تری بندازید. معیارهاتون رو برای انتخاب دوست دوباره بررسی کنید.

فداکاری، بخشندگی، مهربانی، صداقت و وفاداری  صفات بسیار ارزنده ای هستند که شما دارید اما اینکه همه این صفات  رو به وفور و یکطرفه به دوستانتون هدیه بدهید و یک دهنده ی صرف باشید قطعا مشکل آفرین خواهد بود. 

مسلما کسانیکه در مقابل شما همچین صفاتی رو بروز نمیدهند قدر اونچه بی دریغ در رفاقت هاتون به پاشون میریزید رو هم نخواهند دونست و در نهایت شما رو ترک خواهند کرد.

در روانشناسی روابط، مبحث بسیار عمیق و جالبی وجود داره به اسم مثلث کارپمن که دکتر شیری در گوش نیوش هایی که درمورد روابط بهتر دارند مفصلا در موردش صحبت کردن و نکات بسیار مهمی رو گوشزد کردن.

قضیه از این قراره که ما در روابطمون مدام توی سه تا نقش قرار میگیریم و این نقشها مرتبا در حال تغییر به یگدیگر هستند. نقش قربانی، که کسانی هستند که در زندگی حس میکنند بهشون اجحاف شده و شرایط سختی رو دارن تحمل میکنند که خودشون در اون دخیل نیستند و تحمیلی هست و مرتبا به دیگران احساس گناه منتقل میکنند. نقش جلاد که کسانی هستند که به دیگران حس قربانی بودن میدهند و فشارهای روحی و یا جسمی با رفتار و گفتارشون  به دیگران میارند و نقش رابین هود که مخصوص کسانی است که فکر میکنند باید نجات دهنده ی  دیگران باشند و مدام ایثار و فداکاری میکنند. 

مشکل اینجاست که همه این نقشها در فضایی رخ میده که بالغانه و منطقی نیست هرچند که خودمون اینطور فکر نمیکنیم!

تنها کلید بیرون اومدن از این مثلث معیوب رابطه ای بالغانه فکر کردنه. همه چیز باید در تعادل باشه. 

متاسفانه شما در روابط دوستی تون مدام نقش رابین هود رو به عهده گرفتید و ناخودآگاه وارد روابط با آدمهایی شدید که حس قربانی بودن داشتن و نیاز به توجه و حمایت و ... و همون ها رابین هود درون شما رو به شدت فعال کردند. 

بهشون بیش ازحد لزوم حمایت دادید بعد از مدتی اونها جلاد شما شدند و ترکتون کردند و شما روی صندلی قربانی قرار گرفتید و حس های بسیار بدی  رو تحربه کردید تا زمانیکه قربانی دیگری وارد حوزه دوستیتون بشه و اون لوپ معیوب دوباره شکل بگیره.

البته به جز اینها دلایل عمیق تر دیگه ای هم وجود دارند که باید بیشتر در خودتون بکاوید و پیداشون کنید. 

استفاده از کتابها و گوش نیوش ها هم راهنمای بسیار خوبی در این زمینه هستند. 

اگر همه اینکارهارو کردید اما باز سراغ روابط اشتباه رفتید حتما از یه متخصص کمک حرفه ای بگیرید. 

ممنونم از اعتمادتون

به امید روزهای شاد آینده

سارا میرزامحمدی


معرفی کتاب
زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته جفری یانگ ترجمه دکتر حسن حمیدپور

معرفی درس
رهایی از بی ارزشی
من ارزشمند
بسته کامل نبوغ عاطفی (4 جلسه)
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه