سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

بهم خوردن خواستگاری

پرسش

تاریخ ثبت : 02 تیر 1398
1,154  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
وقت بخیر
چند روز پیش یه آقایی اومد خواستگاریم که از طریق یه معرف با هم آشنا شده بودیم. جلسه ی اول با اطلاع خانواده ها بیرون قرار گذاشتیم. بعد دیگه خبری ازشون نشد و امروز از معرف شنیدم که گفتن ایشون منصرف شدن.
من دلیل منصرف شدنشو نمیدونم. اما با وجود اینکه منم حس خاصی بهش نداشتم (نه خوب بود نه بد) الان خیلی ناراحتم چون حس میکنم آبروم پیش خانواده م رفته. من قصدم این بود که اول بدون اینکه کسی بدونه ببینمشون به اصرار خودش به خانواده گفتم. الانم از هرچی خواستگاری سنتیه حالم بهم میخوره

مهمترین سوال :
حالا با توجه به اینکه اون روزی که رفتیم بیرون ایشون صورتحساب رو پرداخت کردن و من حس بدی دارم به این موضوع، درسته که ازش بخوام شماره کارت بده که پول رو براش بریزم به کارتش یا کار زشتیه؟ یعنی نمیخوام خودمو سبک کنم. فقط میخوام بدونه که رفتارش زشت بوده و اینکه من برای خوراکی خوردن باهاش نرفته بودم بیرون که همینجوری بی توضیح بذاره بره.
بالغانه ترین رفتار تو این شرایط چیه؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
16 مرداد 1398 ساعت 01:06

باسلام واحترام

در نامه تان موارد مهمی وجود دارد که به نظر می‌رسد نسبت به آنها بی توجه هستید و به مسائل حاشیه و کم اهمیت متمرکز شده آید.

در اینکه رفتار خواستگارتان مؤدبانه نبوده است واز یک فرد بالغ انتظاری غیر از اینگونه رفتار  میرود ، شکی نیست. اما نکاتی را خدمتتان ارائه میکنم که شاید با توجه به آنها  به جای احساسی واکنش نشان دادن ، عقلانی ومنطقی بیندیشید.

اولین نکته اینست که همان طور که شما میتوانید به هر دلیلی به طرف مقابلتان جواب منفی بدهید، این حق نیز برای ایشان وجود دارد و الزاما ربطی به این ندارد که در شما ایرادی اساسی وجود دارد . ضمن اینکه باید معیار سنجش تان را برای آبروریزی تغییر دهید، چرا که اگر اینگونه باشد تمامی پسرانی که جواب منفی از دختران گرفته اند باید دچار بحران بی آبرویی باشند.

اینکه شما این احساس را دارید کاملا محترم است اما باید بازنگری کنید چه چیز این اتفاق باعث چنین فکر واحساسی در شما شده است؟ این اتفاق چه معنایی برای شما دارد؟ زمانیکه به این سوالات به درستی وصادقانه پاسخ دهید می‌توانید متوجه این مشکل شوید.

مورد دیگر اینست که گاهی اوقات در جلسه اول  دختر و پسر رفتارهایی از خودشان نشان میدهند که باعث ترس  و برداشت اشتباه از سمت مقابل میشود. مثلا ممکن است یک دختر خانمی در جلسه اول ملاقات رفتارهای ضد مرد را از خودش نشان دهد، مثلا( رفتارهای سرد و منزوی به بهانه نجابت،بی توجهی به جنبه های مثبت  طرف مقابل،یا حس زیبایی دوستی یک مرد را به سخره گرفتن وآنها را به سطحی بودن متهم کرد و.....) . البته منظور این نیست که شما این رفتارها را داشته آید بلکه یادآوری این موارد شاید باعث شود پیش داوری نکنید ودر صورت اشتباه از سمت شما آن را اصلاح کنید.

نکته دیگر اینکه چه چیزی باعث شد که به فکر حساب و کتاب  بیرون رفتن تان باشید؟ شاید رفتاری یا بیانی در این زمینه داشته آید که اینگونه  ناراحتید واحساس بدی دارید، مثلا آیا پیشنهاد یک رستوران لاکچری داده اید، یا خیلی در رابطه با حقوق و مزایا ودرامدتان ویا.... گفته آید.پیشنهاد میکنم کمی بر روی رفتارهای ضد مرد بیشتر دقت بفرمایید زیرا زمانیکه مردها برای طرف مقابلشان خرج می‌کنند احساس قدرت وخوشایندی دارند اما شما دقیقا بر روی این مسئله دست گذاشته آید میخواهید بواسطه جبران رفتار نابالغانه خواستگارتان، ایشان را تحقیر کنید. 

اینکه ایشان در همین ابتدا خودشان را اینگونه ارائه دادند همین کافیست که به ایشان فکر نکنید ضمن اینکه مگر ما معلم اخلاق دیگران هستیم  که  بخواهیم حتما طرف مقابلمان متوجه اشتباهاتشان شوند. پیشنهاد اینست که به جای فکرهایی با انباشت خطای شناختی، به این ملاقات فکر کنید واگر اشتباهی داشته آید در صدد اصلاح آن برآیید.ضمنا برای داشتن رابطه ای موفق وبدون شکست نیاز به مهارت آموزی در این زمینه است.

امیدوارم ایرادات خودتان را بیابید ودر جهت تغییر آن تلاش کنید.

با سپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
ازدواج بدون شکست

معرفی درس
20+40 نکته نبوغ عاطفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه