سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

کمالگرایی و ترس از شکست

پرسش

تاریخ ثبت : 13 اسفند 1397
493  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام. من یه دختر مجرد ۲۷ ساله هستم. خیلی وسواس فکری و کمالگرایی و عدم اعتماد به نفس دارم، طوری که از انجام دادن یک کار میترسم که نکنه نتونم به بهترین نحو انجامش بدم و بیشتر اوقات اینقدر استرسم بالا میره که وسط راه کار رو ول میکنم. چون فشار عصبی زیادی بهم وارد میشه. متاسفانه من ترجیح میدم توی همین حالت الانم بمونم، ولی تغییری توی زندگیم ایجاد نکنم که نکنه شکست بخورم. واقعا از دست این حالتم خسته شدم ولی قدرت اون از من بیشتره. دوست دارم هرکاری رو که میخوام شروع کنم، ۱۰۰% مهارتش رو داشته باشم که نکنه برم تو کار و یه جایی از کار رو بلد نباشم، یا شکست بخورم. خودم میدونم زندگی بدون شکست و تلاش، پیشرفتی توش نیست، ولی نیروی بازدارنده ی درونیم نمیخواد بفهمه، خیلی اذیتم می کنه.

مهمترین سوال :
چطور میتونم به این حالت غلبه کنم؟ نمیتونم جلسه های مشاوره رو برم چون هزینه ش زیاده واسم و اینکه چه بسته ای از بسته های دکتر شیری رو برای من مناسب میدونید که استفاده کنم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

الهه دهقانیان
الهه دهقانیان
10 بهمن 1398 ساعت 18:59

باسلام واحترام

مسئله ای که شما مطرح کردید میتواند دلیل بر کمالگرایی شما باشد.بنابراین برای پاسخ به سوال شما  (چگونه میتوان بر این مشکل غلبه کرد ) باید در ابتدا بین دو نوع کمالگرایی تمایز قائل شویم. کمال گرایی درونی و کمال گرایی بیرونی. در نوع درونی، تمرکز فرد بر رفتارها و عملکرد خود می‌باشد و بیشتر بر عملکرد خود انتقاد می‌کند؛ در حالیکه در نوع بیرونی، فرد کمالگرا از نوع عملکرد و رفتار دیگران ناراحت است و آنها را افرادی بی‌هدف و در حالت‌های شدید آن، لایق احترام نمی‌داند.که گویا درگیر کمالگرایی از نوع اول آن هستید.
همچنین لازم به ذکر است که گفته شود کمال گرایی به عزت‌ نفس کم ارتباط دارد. فردی که دارای عزت نفس اندک است و یا عزت نفس او مبتنی بر عملکرد و تلاش او می‌باشد، به‌جهت جبران عزت نفس خود استانداردهای غیرواقع‌بینانه‌ای برای خود وضع می‌کند تا پس از وصول به آن برای مدت کوتاهی احساس رضایت از خود کند.فرد کمال گرا در نظر نمی‌گیرد که برای وصول به هدف غیرواقع‌بینانه خود، چگونه جنبه‌های دیگر زندگی خود را تعطیل کرده است تا به یک هدف غیرواقع‌بینانه خود دست یابد. مثلادانش‌آموزی که تمام تلاش خود را می‌کند تا در رقابت با دیگران رتبه اول شهر خود شود، به‌ناچار از حوزه‌های دیگر زندگی همچون روابط اجتماعی، ورزش، تفریح و مهارت‌های زندگی جا می ماند.

درمان کمالگرایی:

بهترین درمان کمال گرایی ، تغییر باورهای شناختی نادرست و ناکارآمد به باورهای شناختیدرست و کارآمد و مطابق با واقعیت است. مثال: اگر یک شیرینی بخورم، دیگر تفاوتی نمی‌کند با آنکه ده تا بخورم. پس حالا که یک عدد خورده‌ام، رژیم خود را می‌شکنم- باید نمره الف بگیرم وگرنه این رشته را دیگر ادامه نمی‌دهم- نباید در هنگام اجرای پیانو هیچ اشتباهی می‌کردم، پس دیگر هیچ جا پیانو نمی‌زنم.

 ۱.خود را با دیگران مقایسه نکنید.

۲. از اشتباهات خود فرار نکنید، بلکه آنها را راهی برای یادگیری و موفقیت‌های آتی بدانید.

۳. در نظر بگیرید که هرکاری چه مقدار در کل زندگی شما موثر است و چه مقدار نتایج آن موقتی و محدود است. انتخاب یک لباس یا کلاس موسیقی در کل سرنوشت شما تاثیر آنچنانی ندارد. پس هر کاری را مساله مرگ و زندگی ندانید و اشتباهات جزیی را درشت‌نمایی نکنید.

۴.به جنبه‌های مثبت خود بها بدهید. در پایان روز، هر کار مثبتی که انجام داده‌اید را بنویسید. چه قدم‌هایی برای رسیدن به هدف‌های خود برداشتید.

۵. هدف‌های خود را به اهداف کوتاه‌مدت‌تری تقسیم کنید و پس از وصول به هر کدام، احساس رضایت کنید.

۶. تنها به نتیجه ناظر نباشید. از انجام کار نیز لذت ببرید. اگر ورزش می‌کنید، از آن لذت ببرید و به فکر برد و باخت یا نتیجه نباشید.

۷. اوقات بیشتری را برای تفریح و لذت بردن از زندگی اختصاص دهید.

۸. با ترس‌های خود مواجه شوید. فرد کمال گرا می‌ترسد که به‌خاطر اشتباهش، دیگران قضاوت بدی درباره او کنند. بنابراین، برای مواجهه با این ترس، عمداً در مقابل دیگران کار اشتباهی انجام دهید. کلمه‌ای را اشتباه بگویید، چیزی را از دست خود بیندازید، درباره موضوع ناآشنایی حرف بزنید و از دیگران تقاضای کمک کنید.

۹.همواره به خود یادآور شوید که اگر بخواهید شخص موفقی باشید هیچوقت نمی توانید همه افراد را راضی کنید. باید به یاد داشت که هیچ‌کس تا به حال به موفقیت‌های بزرگ دست نیافته یا مرزهایی را به سمت تغییری خلاقانه سوق نداده‌ که در طی آن دیگران به طور ۱۰۰ درصدی او را تأیید کرده باشند.  

امیدوارم با توجه به نکات ارائه شده واستفاده از درس غیر حضوری بتوانید تغییر مثبتی در زندگیتان ایجاد کنید.

باسپاس از اعتماد شما

الهه دهقانیان

خانه توانگری طوبی


معرفی کتاب
کمالگرایی،نویسنده: دکتر علی شمیسا

معرفی درس
رهایی از کمال طلبی منفی
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه