سوال خود را هم اکنون بپرسید

پاسخ متنی و صوتی

توسط درمانگران، مشاوران و روانشناسان

دریافت در کمتر از ۲۴ ساعت

به صورت محرمانه و کاملا خصوصی

پرسش خود را هم اکنون از مشاوران ما بپرسید...
ارسال سوال

کنترل کردن همسر و فرزند

پرسش

تاریخ ثبت : 19 فروردین 1398
544  بازدید
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست
سلام
من درس غیر حضوری شخصیت سالمتر دکتر شیری را گوش کردم. مشکلات خودم را میفهمم ولی ببشتر اوقات نمیتونم توی تله نیافتم. تله بی ارزشی و رها شدگی و کمال طلبی را دارم.
میخواستم بدونم اینکه من وقتی میفهمم شوهرم قلیون کشیده خیلی بهم میریزم مربوط به تله هاست؟ واقعا وقتی این موضوع پیش میاد خیلی اذیت میشم. میخوام کنترلش کنم که موفق نبودم و روز به روز مصرفش بیشتر شده وباعث اضطراب و خشم در من مبشه.
در مورد دخترم ۱۰ ساله ام هم خیلی روی تنظیم وقتش هشدار میدم و مدام یادآوری میکنم. به طوریکه برعکس توجه او به زمان خیلی کم شده و کارهاش رو کند انجام میده و من در این مواقع هم اضطراب و خشم زیادی تجربه میکنم. ناراحتم از اینکه توی کارهاش مستقل نیست و من باید مدام بهش گوشزد کنم. با درسهای دکتر شیری فهمیدم که مشکلات دخترم به خاطر رفتارهای خودم بوده و میخوام سعی کنم که درستش کنم ولی ناخودآگاه حالم بدتر شده و احساس گناه به سراغم آمده. چکار کنم آرامش خودم بیشتر بشه؟

مهمترین سوال :
در مورد قلیان کشیدن شوهرم چه عکس العملی نشان بدم؟

پاسخ نوشتاری پاسخگر به سوال شما

مونا گوشه
مونا گوشه
23 دی 1398 ساعت 09:04

بانوی گرامی سلام

نامه شما را خواندم و اینکه متوجه شده اید که کنترل گری چه آسیب هایی برای شما و خانواده تان داشته است نشان می دهد که به این رفتار آسیب رسانتان آگاه شده اید.

حال برای تغییر رفتار لازم هست از یک گام عقب تر شروع کنید و می توانید از خودتان بپرسید که با این کار در واقع سعی می کنید چه نیازی از خودتان را برآورده سازید؟

آیا راه دیگری هم برای برآورده کردن نیازتان هست؟

مثلا وقتی در موقعیتی قرار میگیرید که همسرتان قلیون می کشند، شما چه افکاری دارید  که احساس خشم و اضطراب را تحمل می کنید؟ 

با رد یابی از این افکارتان  و به چالش کشیدن آنها می توانید کم کم تغییر با ثبات در رفتارتان ایجاد کنید.

مثلا می تواتید وقتی نیازتان را تشخیص دادید با ایشان به جای کنترل گری و محدود کردنشان وارد گفتگو شوید، از احساس و افکار خودتان بگویید وهمینطور احساس و افکار ایشان را بشنوید. و با درمیان گذاشتن راهکارها به راه حلی مشترک دست یابید.

و همچنین در مورد مسئله ای که با دخترتان درگیرش هستید به همین ترتیب با رد یابی از افکارتان می توانید پیدا کنید در واقع با تاکید به زمان  خودتان چه نیازی دارید که با ابن روش برآورده اش می کنید و پس از آن بتوانید با گفتگو کردن مثلا اگر اهمیت نظم است آن را به دخترتان آموزش دهید،  چرا که با گوشزد کردن مکرر بیشتر  او احساس ناتوانی می کند و مستقل و مسئولیت پذیر شدن را فرصت نمی کند بیاموزد.

پس با تمرکز بر رد یابی از افکارتان، چالش با آنها می توانید کم کم به تغییر رفتاری با دوام دست پیدا کنید، برای این منظور مطالعه کتاب زندانیان باور را به شما پیشنهاد می کنم.


مونا گوشه

خانه توانگری طوبی



معرفی کتاب
زندانیان باور/ انتشارات ارجمند

توصیه های پیشنهادی
رد یابی از افکار در موقعبت و چالش با آنها/ گفتگوی بالغانه / رسیدن به راهبردی مشترک
معرفی کتاب :
+
معرفی فیلم/مقاله :
+
معرفی دروس غیر حضوری :
+
اکشن پلن :
+
ثبت و ویرایش پاسخ
لغو درخواست

سوالات مشابه